MOFOKARCSI

Zenét hallgat állandóan, aztán ír róla. Ha tetszik neki, meg is veszi. Azt mondják róla, kedves figura. Bár a darkelectro frontról jött, zeneileg szinte mindenevő és szereti az életet, sőt. Bulikban elöl, középen szokás őt keresni. Itt meg beszámol az élményeiről.

Ezt hallgatom

Címkék

30hz (1) 8 bites veretés (1) a38 (17) adjatok jegyet (1) airbound (1) alec empire (3) alex metric (2) ambient (2) analóg shit (1) annie nothingale (1) apoptygma berzerk (1) apparat (2) aquasky (1) arcade fire (1) ashbury heights (1) asobi seksu (1) atlas sound (1) autechre (1) a gonosz maga (1) a place to bury strangers (5) b52s (1) babyshambles (1) bahntier (1) balatoni nyár (2) balaton sound (4) barcelona (5) battles (2) bat for lashes (2) bauhaus (1) benestrophe (1) benny benassi (1) ben sharpa (1) berlin calling (1) beszámoló (1) blackfilm (1) black light burns (1) black strobe (3) bluebird (1) blues rock (1) bogo (1) booka shade (1) bose (1) bowery ballroom (1) brandt brauer frick (1) breakbeat (21) breakfastaz (1) brian eno (1) brisker & magitman (2) burial (2) busy p (1) cadik (2) casa de la musica (2) citadella (1) clark (4) cloud archive (1) coldcut (2) coldplay (1) coma & bones (1) contagion (1) control (1) corvintető (1) covenant (1) crystal castles (1) csapatás (1) cut copy (2) daft punk (1) darkwave (1) dave gahan (1) dead can dance (1) death disco (1) deerhunter (1) depeche mode (2) detritus (1) din [a] tod (1) dirty princess (1) disco3000 (1) divatdiktátorok (2) dj krush (2) dj swamp (1) does it offend you yeah? (1) drum&bass (1) drumattic twins (1) dubstep (2) ego (3) einstürzende neubauten (2) electric elephant (1) electric six (1) electro (1) electroclash (2) electronic substance abuse (1) electropop (1) elite force (1) érzelgős kicsit (1) evil nine (1) extrawelt (1) ezek dugnak (1) ezen behalsz (4) ez basic (1) fesztivál (8) filthy dukes (1) fischerspooner (1) fixmer/mccarthy (1) flogging molly (1) fm belfast (1) francia izé (1) freeland (1) fuksz (1) futurepop (3) general midi (1) girls and mathematics (2) glasvegas (1) gumipop (1) hangmás (1) harcsa veronika (1) haujobb (1) hazám (3) headscan (1) heartthrob (1) hip hop (2) house (7) hülyék (1) huoratron (1) hybrid (1) ian curtis (1) idm (4) ihm (1) indie (19) indie experimental disco shit (1) industrial (1) innerpartysystem (1) interpol (2) in strict confidence (1) ipar (7) itt a nyár (1) james holden (2) japán (1) jazz (3) jds (1) joy division (1) justice (3) k2 (4) kaki king (1) kamra (1) kék yuk (1) kerekerdő (1) kettőnégy (3) kistehén (1) klip (2) kloq (1) kraak end smaak (1) krafty kuts (4) kultiplex (2) laurent garnier (1) layo & bushwacka (1) lcd soundsystem (1) lee perry (1) london (7) m83 (1) machines dont care (1) madox (1) magyarok (1) magyar mtv (4) mainesthai (1) maps (2) matek house (1) matisyahu (1) matthew herbert (1) meat beat manifesto (2) mentallo & the fixer (1) merlin (11) metál (1) mgmt (2) midnight movies (1) mike patton (1) mindless self indulgence (1) mind dimension (1) mind in a box (1) minimal (1) mix (10) moderat (1) modest mouse (1) mokka cuka (5) momo (1) monolith (1) moog (1) morel (1) motor (4) moving units (1) mp3 lejátszó (1) mr. oizo (1) mstrkrft (1) muhaha (1) müpa (1) m cube (1) n&sk (1) nababe (1) naphold (2) nathan fake (2) nekem bejött (44) nem jött be (13) new wave (1) new york (10) nicola conte (1) nin (7) noise (2) oddatee (1) óriás (3) orishas (1) otto von schirach (1) outlook (1) pantha du prince (2) parasztok (1) parov stelar (1) paul kalkbrenner (1) pecsa (1) pendulum (1) peter bjorn & john (1) petrcane (1) petter (1) placebo (1) plaid (1) plastic shell (1) plump djs (9) primal scream (1) prodigy (1) proghouse (1) project pitchfork (1) psy (1) psychic tv (4) ragga twins (1) raoul sinier (1) raster noton (1) rázzad a segged (1) real your nature (2) rem (1) részegek (1) revl9n (1) ricardo tobar (1) roger rotor (1) rokkerek (1) rough trade (1) rush (1) saul williams (1) scorn (1) seun anikulapo kuti & egypt 80 felas band (1) shoegazer (3) sigur rós (1) sikztah (1) simian mobile disco (2) siriusmo (1) skandináv izé (1) slowdive (1) slyde (1) snowman (2) soap&skin (1) sonic area (2) soul (1) soulwax (1) soul of man (1) soundpool (1) soundtrack (1) soundwave (1) soviet (1) spindrift (1) stanton warriors (1) stateless (1) steven seagal (1) subscribe (1) subtle (2) synapscape (1) szép (7) sziget (6) sziget2008 (1) szintipop (5) szögelés (1) táncolj (1) terence fixmer (2) the b52s (1) the chemical brothers (2) the clonious (1) the cure (1) the end (1) the gaslamp killer (2) the heavy (1) the hidden cameras (1) the killers (1) the mercy cage (1) the notwist (1) the presets (1) the qemists (1) the raveonettes (1) the rogue element (1) the virgins (1) tiga (2) tim hecker (1) toob (1) torche (1) trafó (1) trance wave (1) trans am (2) trent reznor (4) tudjál németül (1) u2 (2) utolsó idők (1) vampire weekend (1) vandal (2) végre valami (3) veretés (6) video (2) világzene (1) vnv nation (2) volbeat (1) walkabout (1) waxdolls (1) working for a nuclear free city (1) yuksek (1) zaj (1) zúzzál (1)

Meghallgattam: Dave Gahan - Hourglass

mofokarcsi 2007.10.22. 22:35

Dave Gahan szólókarrierjének második, fontos állomása érkezett el ma, október 22-én. Bár sosem voltam feltétel nélküli híve az ő munkásságának, Depeche Mode-dal együtt sem, nagy kíváncsian vetettem bele magam az albumba. Főleg azért, mert a lemez húzódalának szánt, single formájában előbb megjelent Kingdom önmagában lemossa a teljes Playing The Angelt. Tegyük hát szívünkre a kezünket, és lássuk be őszintén: csak az nem vette észre e legutóbbi DM lemez erős középszerűségét, akit már csontvelőig átjárt a banda furcsa bűze és megváltóként várta az új anyagot, rácsodálkozva olyan dalokra, mint például a nem éppen stabil állagú, nyúlós Precious. Mondhatni, Dave-nek ezúttal könnyű dolga volt.

Ahogy a bevezetőben említettem, nem vagyok kimondott rajongó, ezt bármelyik mode-osnak megmondom a szemébe bele, még a Pecsa közepén is. Mindazonáltal el kell ismerni, hogy a Depeche Mode sötét, szinti-giccse kikerülhetetlen jelenség a popzenében. Attól elvonatkoztatva, hogy milyen kifacsarodott értékrendet közvetít hallgatóságának, bizony kevés együttes mondhatja el magáról, hogy szinte mindegyik albumáról van egy-két dal, amit az egész világ ismer és bármikor eldúdol, ha meghallja a kezdő taktusokat. Meg merem kockáztatni, hogy erre még a U2, de még a Beatles sem volt képes. E daloktól én is be tudok indulni a tánctéren, de a rajongók és köztem az az alapvető különbség, hogy amikor kilépek a klubból és felteszem a fülest, nem DM fog szólni, hanem mondjuk Pantha Du Prince.

Dave Gahan figurájával kapcsolatban még erősebb kételyeim vannak, mert bár ő a DM hangja, prófétája, egója, rendszerint olyannyira előszeretettel játssza el a föld és a túlvilág között tántorgó, bukott angyal kétes értékű szerepét, hogy attól egy épérzésű ember vinnyogva menekül a fényre. 2003-as első szólólemeze, a gitárokra építkező, meglepő mód egészen pozitív hangulatokat is magában hordozó Paper Monsters rajongótáboron belüli, visszafogott sikert, valamint egy jó indulattal félházas (harmadházas?) Arénás koncertet hagyott maga után, ezenkívül nem szokták emlegetni.

Ám ez a második lemez valahogyan másként indult, ezért figyeltem fel rá. Először is: lehet, hogy nem volt zseniális album a Playing The Angel, de azon már három dalt maga a frontember írt, egyikből (Suffer Well) pedig kislemezdal lett, kezdett belejönni tehát. Másodszor: elődjénél sokkal elektronikusabb hangzást ígértek. Harmadszor: meghallottam a Kingdom-ot. Komolyan mondom, régen írt az anyabanda ennyire ütőképes, egyben azonnal befogadható slágert. Világgal, Jóistennel perlekedő kérdésfeltevéseit pedg még a sarki zöldséges is égnek ereszti nap mint nap, ha rosszul alakul a napi bevétel. Esszenciális sikerdal, na.

Ám a lemezt csomószor végighallgatva, reggel, buszon, munka közben, este, de még cikkírás alatt sem jut eszembe ennél pozitívabb mondat az anyag teljességére vonatkozólag. Félelmem beigazolódott, a Kingdom-mal tulajdonképpen majdnem az összes patront sikerült ellőni. Az anyag egyébként tényleg jóval elektronikusabb, mint elődje, olyannyira, hogy zenelieg nem lehet összevetni a kettőt. Ez mindenképpen jó pont, egyedül a standard profizmus a közös nevező, gyakorlott gárda dolgozott ezen is, Dave-nek meg csak ki kell nyitnia a száját és a megszokott varázs, amiért sokan annyira szeretik - a néhol bicsakló és egyszerű szövegek ellenére is -, de működni kezd.

A probléma itt kezdődik viszont. Az egy dolog, hogy megint nem sikerült eltávolodni a DM-től. Nagy hangulati mélypont, vagy tudatos rájátszás az oka, azt nem tudom, de hogy már-már elviselhetetlenül lehúzós, rossz a lemez hagulata, az biztos. Még bőven viselhető a DM lemezekről szintén lemaradt, vonósokkal megtámogatott nyitány, a Saw Something. Azt követi a már agyondicsért Kingdom, illetve a Deeper And Deeper tetszetősen agresszív zajfüggönye, de utána valami elpattan és egyszeriben terhes elfoglaltság hallgatni az anyagot. A Miracles volt az a pont, ahol minden erőmet össze kellett szednem, hogy ne léptessek dalt és kivárjam az - elmaradt - csodát. Tipikusan az a dal, amire általában azt mondják, hogy szép, szomorú, megható. Az pedig, aki átlát a szitán, egyből rávágja, hogy ez ordító közhely, halmozott giccs. Utána gyorsan elő kellett vennem a Stay-t az előző lemezről, mert az ennél nagyságrenddel őszintébb szerzemény. Szóval sikerült ezt középre berakni, hatását meg jó nehezen lehet kiheverni, pedig a kellemes tempójú, bólogatásra ingerlő Use You-val minden rendben lenne. Két töltelékdal után következik az epikus, már-már himnikus Little Lie, amit már megint a DM-nek kellett volna lehozni, szépen fel is javították volna vele a legutóbbi lemez megítélését. A záró tételt jelentő Down-ról viszont felesleges annál többet mondani, hogy beletörődő, mélyszomorú szám és csak bevégzi a lehúzást.

Két album után már elmondható: Dave Gahan szólólemezei pont a hatékony szólókarrier egyik fő ismérvével, az anyabandától elszakadni képes változatossággal nem büszkélkedhetnek. Dave totálisan képtelen kiszabadulni a Depeche Mode szorításából, és nagy ciki, de a Paper Monsters hangyányit jobban is teljesített e tekintetben. Az Hourglass látványosan meglovagolja a DM legkomorabb pillanatait, a rajongók nagyon fogják szeretni, ezt borítékolom, de a bűvkörön kívül szinte senki. Mondjuk igaz, hogy negyedszázados múltat nehéz csak úgy hátrahagyni egy-egy album erejéig, de Dave Gahan személyes tragédiája maga a kultusz, amit ő épített ki és aminek ő lett választott, vagy kényszerű rabja. Számottevő fejlődésre képtelen szereplő a popzene színpadán, aki ugyan állandóan kérdez, de válaszok hiányában ugyanazt az életképtelen életérzést, teljesen reménytelen világnézetet tuszkolja tinédzserek millióiba, ami őt is a halál szélére sodorta, legalább egyszer.

SUMMA: 3,5 / 5

Címkék: szintipop depeche mode nem jött be dave gahan

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mofokarcsi.blog.hu/api/trackback/id/tr40203894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

skid 2007.10.26. 19:46:15

Szerintem aki írta ezt a cikknek nevezett "valamit", halvány sejtése sincs, hogy mit közvetít a DM. Nem is tud róluk semmit, gondolom, hallott egy pár számot, és most "féltudósként" értekezik. Gondolom, neki bejön a manapság divatos "csinált" zene. Nekem sértő ez a hangnem, és szerintem csupán kis hazánkban több tízezer embert bánt meg. Nem kellene olyan együttest kritizálni, melyet még ennyi idő után is dicsőítenek, mert az nem lehet rossz. Csak aki mondja.:(

skid 2007.10.26. 19:49:25

Ja, és nézve a 3,5 summát, én a cikk írójának megszavazok egy 0-t.

mofokarcsi 2007.10.26. 21:23:42

Skid: a cikkben tárgyalt albumról nem tudtam meg a véleményed csupán. A rajongók száma meg önmagában egy együttest sem determinál a "jó" titulusra, nekem meg engedtessék meg, hogy ne boruljak le a DM tagadhatatlan, de nem feltétlenül hasznos sikerei előtt. A dicsőítést erős túlzásnak érzem, itthonról, a Pecsából-Filterből-Living Roomból, meg a vidéki klubokból úgy tűnhet, nincs is jobb dolog ennél, pedig hidd el, sok ilyen van, a DM meg túlvan már a csúcson, más idők járnak. Ha a véleményemet sértőnek érezted, akkor elnézést, nem ellened (senki ellen nem) szólt, magadra ne vedd. A ma divatos "csinált zene" fogalmát viszont örülnék, ha tisztáznád. Üdv!

Alan 2007.11.21. 09:08:11

Szia Karcsi!

Igazából a New York-i beszámolóid miatt keveredtem ide, de meglepve tapasztaltam, hogy egy csomó más érdekes témát is találni, sőt, sok dolgoban hasonlóan is gondolkodunk.

Szóval jó a blog, tetszik a tartalom és a stílus is.

Az Hourglassos bejegyzést viszont szeretném kiegészíteni. Én nagyon régi DM fan vagyok, igazából középiskola óta, ami 1990-ben kezdődött, tehát nyugodtan mondhatod, hogy kemény mag... :)

Dave első szólóalbuma nekem kevésbé jött be, talán azért, mert annyira DM-et vártam, és a csupasz gitárszólók néhol számomra értelmetlennek tűntek már.

A második albuma viszont tényleg teljesen eltávolodott az elsőtől, és meg merem kockáztatni, hogy talán még a Playing the Angelnél is újítóbb hangzással került ki. Ez érződik több dalon is, de valóban a Kingdomra a legjellemzőbb.

Az album kiemelkedő pontjai közül kihagytad az Endless c. dalt, pedig szerintem a dallama és a hangzása egyaránt pörgős klubzenévé tehetik, ha készül néhány jó remix. Nagyon várom a maxiját. A harmadik slágeresélyes dal számomra a Little Lie, aminél szintén a hangzás az, ami dob az egyébként eléggé sablonos szövegen.

A kritika negatív oldala számomra még annyi lenne, hogy azért a szövegek elég gyengék, valljuk be, egy énekesnek (ahogy egy színésznek mondjuk) nem kell okosnak lenni. Énekelni kell tudni (vagy eljátszani). Ez jól megy Dave-nek, a dallamszerzés szintén nem rossz, de az a sejtésem, hogy a hangzást már a csapata hozta, végezetül pedig a szövegek véletlenszerűen álltak össze... Na jó, ez túlzás, de azért a csomagolásra legfeljebb a "nyomokban szókimondó szöveget tartalmazhat" címke kerülhet fel.

süti beállítások módosítása