MOFOKARCSI

Zenét hallgat állandóan, aztán ír róla. Ha tetszik neki, meg is veszi. Azt mondják róla, kedves figura. Bár a darkelectro frontról jött, zeneileg szinte mindenevő és szereti az életet, sőt. Bulikban elöl, középen szokás őt keresni. Itt meg beszámol az élményeiről.

Ezt hallgatom

Címkék

30hz (1) 8 bites veretés (1) a38 (17) adjatok jegyet (1) airbound (1) alec empire (3) alex metric (2) ambient (2) analóg shit (1) annie nothingale (1) apoptygma berzerk (1) apparat (2) aquasky (1) arcade fire (1) ashbury heights (1) asobi seksu (1) atlas sound (1) autechre (1) a gonosz maga (1) a place to bury strangers (5) b52s (1) babyshambles (1) bahntier (1) balatoni nyár (2) balaton sound (4) barcelona (5) battles (2) bat for lashes (2) bauhaus (1) benestrophe (1) benny benassi (1) ben sharpa (1) berlin calling (1) beszámoló (1) blackfilm (1) black light burns (1) black strobe (3) bluebird (1) blues rock (1) bogo (1) booka shade (1) bose (1) bowery ballroom (1) brandt brauer frick (1) breakbeat (21) breakfastaz (1) brian eno (1) brisker & magitman (2) burial (2) busy p (1) cadik (2) casa de la musica (2) citadella (1) clark (4) cloud archive (1) coldcut (2) coldplay (1) coma & bones (1) contagion (1) control (1) corvintető (1) covenant (1) crystal castles (1) csapatás (1) cut copy (2) daft punk (1) darkwave (1) dave gahan (1) dead can dance (1) death disco (1) deerhunter (1) depeche mode (2) detritus (1) din [a] tod (1) dirty princess (1) disco3000 (1) divatdiktátorok (2) dj krush (2) dj swamp (1) does it offend you yeah? (1) drum&bass (1) drumattic twins (1) dubstep (2) ego (3) einstürzende neubauten (2) electric elephant (1) electric six (1) electro (1) electroclash (2) electronic substance abuse (1) electropop (1) elite force (1) érzelgős kicsit (1) evil nine (1) extrawelt (1) ezek dugnak (1) ezen behalsz (4) ez basic (1) fesztivál (8) filthy dukes (1) fischerspooner (1) fixmer/mccarthy (1) flogging molly (1) fm belfast (1) francia izé (1) freeland (1) fuksz (1) futurepop (3) general midi (1) girls and mathematics (2) glasvegas (1) gumipop (1) hangmás (1) harcsa veronika (1) haujobb (1) hazám (3) headscan (1) heartthrob (1) hip hop (2) house (7) hülyék (1) huoratron (1) hybrid (1) ian curtis (1) idm (4) ihm (1) indie (19) indie experimental disco shit (1) industrial (1) innerpartysystem (1) interpol (2) in strict confidence (1) ipar (7) itt a nyár (1) james holden (2) japán (1) jazz (3) jds (1) joy division (1) justice (3) k2 (4) kaki king (1) kamra (1) kék yuk (1) kerekerdő (1) kettőnégy (3) kistehén (1) klip (2) kloq (1) kraak end smaak (1) krafty kuts (4) kultiplex (2) laurent garnier (1) layo & bushwacka (1) lcd soundsystem (1) lee perry (1) london (7) m83 (1) machines dont care (1) madox (1) magyarok (1) magyar mtv (4) mainesthai (1) maps (2) matek house (1) matisyahu (1) matthew herbert (1) meat beat manifesto (2) mentallo & the fixer (1) merlin (11) metál (1) mgmt (2) midnight movies (1) mike patton (1) mindless self indulgence (1) mind dimension (1) mind in a box (1) minimal (1) mix (10) moderat (1) modest mouse (1) mokka cuka (5) momo (1) monolith (1) moog (1) morel (1) motor (4) moving units (1) mp3 lejátszó (1) mr. oizo (1) mstrkrft (1) muhaha (1) müpa (1) m cube (1) n&sk (1) nababe (1) naphold (2) nathan fake (2) nekem bejött (44) nem jött be (13) new wave (1) new york (10) nicola conte (1) nin (7) noise (2) oddatee (1) óriás (3) orishas (1) otto von schirach (1) outlook (1) pantha du prince (2) parasztok (1) parov stelar (1) paul kalkbrenner (1) pecsa (1) pendulum (1) peter bjorn & john (1) petrcane (1) petter (1) placebo (1) plaid (1) plastic shell (1) plump djs (9) primal scream (1) prodigy (1) proghouse (1) project pitchfork (1) psy (1) psychic tv (4) ragga twins (1) raoul sinier (1) raster noton (1) rázzad a segged (1) real your nature (2) rem (1) részegek (1) revl9n (1) ricardo tobar (1) roger rotor (1) rokkerek (1) rough trade (1) rush (1) saul williams (1) scorn (1) seun anikulapo kuti & egypt 80 felas band (1) shoegazer (3) sigur rós (1) sikztah (1) simian mobile disco (2) siriusmo (1) skandináv izé (1) slowdive (1) slyde (1) snowman (2) soap&skin (1) sonic area (2) soul (1) soulwax (1) soul of man (1) soundpool (1) soundtrack (1) soundwave (1) soviet (1) spindrift (1) stanton warriors (1) stateless (1) steven seagal (1) subscribe (1) subtle (2) synapscape (1) szép (7) sziget (6) sziget2008 (1) szintipop (5) szögelés (1) táncolj (1) terence fixmer (2) the b52s (1) the chemical brothers (2) the clonious (1) the cure (1) the end (1) the gaslamp killer (2) the heavy (1) the hidden cameras (1) the killers (1) the mercy cage (1) the notwist (1) the presets (1) the qemists (1) the raveonettes (1) the rogue element (1) the virgins (1) tiga (2) tim hecker (1) toob (1) torche (1) trafó (1) trance wave (1) trans am (2) trent reznor (4) tudjál németül (1) u2 (2) utolsó idők (1) vampire weekend (1) vandal (2) végre valami (3) veretés (6) video (2) világzene (1) vnv nation (2) volbeat (1) walkabout (1) waxdolls (1) working for a nuclear free city (1) yuksek (1) zaj (1) zúzzál (1)

Meghallgattam: Meat Beat Manifesto - Autoimmune

mofokarcsi 2008.04.22. 12:31

A név ismerős kell, hogy legyen az elektronikus zenét széles látókörrel kedvelőknek: Jack Dangers (és együttese) 1987 óta aktív, szinte kezdetektől fogva jelen van a színtéren. Stílusa behatárolhatatlan és egyedi, mindemellett ő az, akinek tényleg elnézzük, hogy pusztán hangmintákból építezik. A lemezről-lemezre megújuló MBM új anyagával visszatér a jazzelgetős korszaka előtti önmagához, de közben azért belenyúl a dubstep és a kísérleti zenék világába.

Meat Beat Manifesto nevét sokáig csak bennfentes amerikai rajongói ismerhették, pedig első lemeze - Storm The Studio - már 1989-ben megjelent, azt pedig gyorsan követte a 99%. E két lemezével egyből felhívta magára a figyelmet: kortársait megelőzve kombinált stílusokat elképesztő méretű hangminta gyűjteménye segítségével. Az ipari ütemeket és hangulatot ötvözte törttel, dubbal és hip-hoppal, de nem állt meg ezen a ponton, lemezről-lemezre továbbfejlesztette hangminta-készletét, saját határait is egyre távolabb helyezte. Lemezeit európában a brüsszeli székhelyű Play It Again Sam jelentette meg, általa olyan nevek közé került, mint Mr. Oizo, Laurent Garnier, a Freestylers, Tiga, vagy éppen a modern tánczenét megteremtő The Prodigy. Egy nagy húzás miatt viszont lefogadom, hogy jobban fog derengeni a fejekben az MBM: Prime Audio Soup című száma ugyanis szerepelt a Mátrix első részének hivatalos soundtrackjén. Számomra legemlékezetesebb megmozdulása mégis a Live '05 című koncertfelvétel, amely ereje teljében mutatja a bandát. Ennél már csak egy erről készült DVD lett volna nagyobb ajándék, mivel a MBM fellépései a vizuális körítés miatt is híresek: a kivetítőktől kezdve a táncosokig szinte mindent bevet a show érdekében. A hangzás mindeközben rengeteget változott, Dangers legutóbb jazz zenészeket vett maga mellé, az eredmény teljes valójában az At The Center című, 2005-ös lemezen mutatkozik meg, bár jazzes hatásokat már az 1998-as Actual Sounds + Voices címűn is hallhatunk. Nekem ezekkel semmi különösebb bajom nem volt, de a rajongók egy része már inkább elfordította orcáját a produkciótól. Eljött aztán a 2008, az új MBM nagylemez éve, kiadója pedig a Metropolis, amely eddig inkább gyengén muzsikáló előadókkal próbálta feltölteni túlzottan ipari / darkelectro kínálatát.

Jack Dangerst szerencsére nem olyan fából faragták, hogy saját kardjába dőljön holmi elavult, gyenge munka leszállításával. Inkább elhagyta a jazzel való játszadozást, fókuszálta kreatív energiáit, így az Autoimmune talán az eddigi legtöményebb, legsötétebb munkája lett, amely megtartja az életmű legerősebb oldalát, a dub és a hip-hop keresztezését, miközben magába olvasztja a dubstepet, az IDM-et, az ambientet.

Mégis, az Autoimmune-t hallgatva végig azt éreztem, ez egy igazi, tömény dub lemez. Igaz, az MBM voltaképpen mindig is dubban utazott, hiszen a hangmintákkal való zsonglőrködés a dub lényegi részét képezi, pláne ha masszív szubbasszusok és elszállós hangok-zörejek kísérik, de ezen az új lemezen mindezt egészen elképesztő dózisokban kapjuk az arcunkba. A lemez ennélfogva inkább középtempós, bólogatásra ingerlő, illetve mélyen alászállós és elvont, nehéz anyag. A hangminták illesztése terén roppant szigorú: egyszerre kevesebb minta szólal meg, de azok nagyon szilárd vázat képeznek a számokhoz, ezért első hallásra még túl erősnek tűnhet a konzisztencia, amely egyébként a ritmikában is megmutatkozik. Aztán szépen előjönnek az apró finomságok, mint például a Young Cassius szövegére reflektáló játékosság. Ez a hip-hop track egyébként magasan a legjobb a lemezen, szövegét MC Azeem löki, hallgatása közben olyan megfizethetetlen érzésünk támad, hogy a MBM a legvagányabb dolgok egyike a világon. Hasonló hatást vált ki az intrót követő I Hold The Mic! is, amelyben az a Daddy Sandy mond sajátos programbeszédet, aki a rajongók egyik kedvenc lemezén, a Subliminal Sandwichen is közreműködött (Nuclear Bomb c. track), gondolom nem véletlen, hogy tulajdonképpen vele indul az album. Nagy erősségek még a dubstep területébe kalandozó Lonely Soldier és Guns N Lovers (e kettőből kislemez is készült), illetve még bőven jó a Solid Waste, bár itt a reppelés ritmusa kissé egysíkú, túlontúl egyenes. Az album másik, összességében hangúlyosabb felét a súlyos dub és a befordulós ambient teszi ki. Előbbiből Daddy szövegelése után rögtön ízelítőt kapunk a Hellfire segítségével, bár a visszatérő szövegminta szerint ez még csak egy teszt, sugallva, hogy ennél komolyabb dolgok várnak még ránk. Szépen rájátszik e felütésre a következő track, az erősen IDM-es ütemekkel és zajokkal operáló Less, amely már képes a lélek megszorongatására. A leggonoszabb track viszont kétség kívül a harmadik harmadban lévő 62 Dub, ez a majdnem hat perces, kínzó belassulás és befordulás. Kár, hogy a rá következő Colors Of Sound jel-zaj káosza már inkább zavaró jelenlétet képez. Fülnek ugyan nem ennyire fájónak, de szintén inkább átvezetőnek éreztem a Children Of Earth és a Return To Bass című darabokat, és bár nagyon kellemesen indul a Spanish Vocoder, sajnos leül a végére, a keretként (igazából sokkal inkább névjegyként) funkcionáló International módosított visszatérését meg teljesen indokolatlannek éreztem ezen a ponton.

Ám e számomra nem tetszetős befejezés élménye gyorsan szertefoszlott bennem. Az Autoimmune megmaradt olyannak, amilyennek érzésem szerint Dangers akarta: sokrétű, nehéz, ínyenceknek való lemeznek, amely garantáltan örömet fog okozni rajongóinak és új hallgatóságának egyaránt. A Metropolis Records meg jó vásárt csinált, végre már.

Címkék: ipar meat beat manifesto nekem bejött

Szólj hozzá! · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://mofokarcsi.blog.hu/api/trackback/id/tr91406807

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: nagyM blog 2008.11.30. 18:20:02

MBM: nem a pihenni vágyó ember legjobb választásaKötelező egyhetes pihenésemet a Meat Beat Manifesto Autoimmune című lemezének többszöri végighallgatásával kezdtem. Az orvosi utasítások betartásának felügyeletét ellátó barátnőm szerint ennek a zenének a h…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása