MOFOKARCSI

Zenét hallgat állandóan, aztán ír róla. Ha tetszik neki, meg is veszi. Azt mondják róla, kedves figura. Bár a darkelectro frontról jött, zeneileg szinte mindenevő és szereti az életet, sőt. Bulikban elöl, középen szokás őt keresni. Itt meg beszámol az élményeiről.

Ezt hallgatom

Címkék

30hz (1) 8 bites veretés (1) a38 (17) adjatok jegyet (1) airbound (1) alec empire (3) alex metric (2) ambient (2) analóg shit (1) annie nothingale (1) apoptygma berzerk (1) apparat (2) aquasky (1) arcade fire (1) ashbury heights (1) asobi seksu (1) atlas sound (1) autechre (1) a gonosz maga (1) a place to bury strangers (5) b52s (1) babyshambles (1) bahntier (1) balatoni nyár (2) balaton sound (4) barcelona (5) battles (2) bat for lashes (2) bauhaus (1) benestrophe (1) benny benassi (1) ben sharpa (1) berlin calling (1) beszámoló (1) blackfilm (1) black light burns (1) black strobe (3) bluebird (1) blues rock (1) bogo (1) booka shade (1) bose (1) bowery ballroom (1) brandt brauer frick (1) breakbeat (21) breakfastaz (1) brian eno (1) brisker & magitman (2) burial (2) busy p (1) cadik (2) casa de la musica (2) citadella (1) clark (4) cloud archive (1) coldcut (2) coldplay (1) coma & bones (1) contagion (1) control (1) corvintető (1) covenant (1) crystal castles (1) csapatás (1) cut copy (2) daft punk (1) darkwave (1) dave gahan (1) dead can dance (1) death disco (1) deerhunter (1) depeche mode (2) detritus (1) din [a] tod (1) dirty princess (1) disco3000 (1) divatdiktátorok (2) dj krush (2) dj swamp (1) does it offend you yeah? (1) drum&bass (1) drumattic twins (1) dubstep (2) ego (3) einstürzende neubauten (2) electric elephant (1) electric six (1) electro (1) electroclash (2) electronic substance abuse (1) electropop (1) elite force (1) érzelgős kicsit (1) evil nine (1) extrawelt (1) ezek dugnak (1) ezen behalsz (4) ez basic (1) fesztivál (8) filthy dukes (1) fischerspooner (1) fixmer/mccarthy (1) flogging molly (1) fm belfast (1) francia izé (1) freeland (1) fuksz (1) futurepop (3) general midi (1) girls and mathematics (2) glasvegas (1) gumipop (1) hangmás (1) harcsa veronika (1) haujobb (1) hazám (3) headscan (1) heartthrob (1) hip hop (2) house (7) hülyék (1) huoratron (1) hybrid (1) ian curtis (1) idm (4) ihm (1) indie (19) indie experimental disco shit (1) industrial (1) innerpartysystem (1) interpol (2) in strict confidence (1) ipar (7) itt a nyár (1) james holden (2) japán (1) jazz (3) jds (1) joy division (1) justice (3) k2 (4) kaki king (1) kamra (1) kék yuk (1) kerekerdő (1) kettőnégy (3) kistehén (1) klip (2) kloq (1) kraak end smaak (1) krafty kuts (4) kultiplex (2) laurent garnier (1) layo & bushwacka (1) lcd soundsystem (1) lee perry (1) london (7) m83 (1) machines dont care (1) madox (1) magyarok (1) magyar mtv (4) mainesthai (1) maps (2) matek house (1) matisyahu (1) matthew herbert (1) meat beat manifesto (2) mentallo & the fixer (1) merlin (11) metál (1) mgmt (2) midnight movies (1) mike patton (1) mindless self indulgence (1) mind dimension (1) mind in a box (1) minimal (1) mix (10) moderat (1) modest mouse (1) mokka cuka (5) momo (1) monolith (1) moog (1) morel (1) motor (4) moving units (1) mp3 lejátszó (1) mr. oizo (1) mstrkrft (1) muhaha (1) müpa (1) m cube (1) n&sk (1) nababe (1) naphold (2) nathan fake (2) nekem bejött (44) nem jött be (13) new wave (1) new york (10) nicola conte (1) nin (7) noise (2) oddatee (1) óriás (3) orishas (1) otto von schirach (1) outlook (1) pantha du prince (2) parasztok (1) parov stelar (1) paul kalkbrenner (1) pecsa (1) pendulum (1) peter bjorn & john (1) petrcane (1) petter (1) placebo (1) plaid (1) plastic shell (1) plump djs (9) primal scream (1) prodigy (1) proghouse (1) project pitchfork (1) psy (1) psychic tv (4) ragga twins (1) raoul sinier (1) raster noton (1) rázzad a segged (1) real your nature (2) rem (1) részegek (1) revl9n (1) ricardo tobar (1) roger rotor (1) rokkerek (1) rough trade (1) rush (1) saul williams (1) scorn (1) seun anikulapo kuti & egypt 80 felas band (1) shoegazer (3) sigur rós (1) sikztah (1) simian mobile disco (2) siriusmo (1) skandináv izé (1) slowdive (1) slyde (1) snowman (2) soap&skin (1) sonic area (2) soul (1) soulwax (1) soul of man (1) soundpool (1) soundtrack (1) soundwave (1) soviet (1) spindrift (1) stanton warriors (1) stateless (1) steven seagal (1) subscribe (1) subtle (2) synapscape (1) szép (7) sziget (6) sziget2008 (1) szintipop (5) szögelés (1) táncolj (1) terence fixmer (2) the b52s (1) the chemical brothers (2) the clonious (1) the cure (1) the end (1) the gaslamp killer (2) the heavy (1) the hidden cameras (1) the killers (1) the mercy cage (1) the notwist (1) the presets (1) the qemists (1) the raveonettes (1) the rogue element (1) the virgins (1) tiga (2) tim hecker (1) toob (1) torche (1) trafó (1) trance wave (1) trans am (2) trent reznor (4) tudjál németül (1) u2 (2) utolsó idők (1) vampire weekend (1) vandal (2) végre valami (3) veretés (6) video (2) világzene (1) vnv nation (2) volbeat (1) walkabout (1) waxdolls (1) working for a nuclear free city (1) yuksek (1) zaj (1) zúzzál (1)

Szegény Ian Curtis

mofokarcsi 2008.10.10. 16:31

Egy évvel a hivatalos bemutató után végre nálunk is vetítik a mozikban Anton Corbijn első filmjét, amit nem másról, mint az ő első számú bálványáról, Ian Curtisről készített. A filmet Cannesban szépen kitüntették pár díjjal, Corbijn meg igazán híres fotós és kliprendező, akit elsősorban a Depeche Modehoz fűződő szoros viszonyáról ismerünk, de többek között a U2-nak is bedolgozott nem egyszer. A Controlt, mint JD rajongó készítette saját elhatározásból: ez, valamint elsőfilmes volta tulajdonképpen behatárolta a lehetőségeit, amiket filmjével nem is haladott meg egy pillanatra sem.

Ian Curtis nevét és hatását illik Peter Murphy (Bauhaus) mellé helyezni legalább. Ő volt a frontembere annak a post-punk együttesnek, a Joy Divisionnek, amelyre a mai napig hivatkozik kb mindenki, aki az indie, new-wave, dark, stb. szcénában mozog és alkot. Rettenetesen fiatalon, 23 évesen elkövetett öngyilkossága miatt egy igazi, modern tragikus hős, alternatív ikon. Ebből az alaphelyzetből még akár kultfilmet is lehetne csinálni, kár, hogy a Control nem lett az, sajnos. Erről elsősorban a fantáziátlan és szegényes forgatóköny tehet (amelynek az alapját az életrajzi adatokon, beszámolókon, emlékezéseken túl leginkább az özvegy, Deborah könyve szolgáltatta). Bosszantóan lineáris, egyszerű és minimalista. A sallangmentes, már-már dokumentarista hozzáállás  bizonyára rendezői utasítás volt, ami alapjában véve nem baj. Anton tuti nem akart semmit belemesélni, csak megmutatni: a film ennélfogva jelenetek laza füzére, tuti beállításokat láthatunk szép sorjában. E beállításokból megtudhatjuk, hogy Ian egy nagyon szomorú gyerek, mint kiderül, epilepsziás, egy másik jelenet pedig megmutatja, milyen poszterek és könyvek figyelnek a srác szobájában (figyelem: ő ezeket szereti!). Ez a fura srác aztán frontembere lesz egy szárnyait bontogató együttesnek, amelyet egyedi színpadi stílusával és nem utolsósorban mély, nem kicsit apokaliptikus dalszövegeivel elindít a siker útján. A banda tehát egyre inkább felfut, jön az új nő (otthon meg ül az asszony a gyerekkel), nőnek az elvárások, a kettős életet Ian nem tudja feldolgozni, elveszíti a kontrolt a valóság felett, végül felköti magát, a film pedig itt véget is ér, ennyi.

A valóságos tartalmat jelenteni hivatott, belső leki tusákat, a szerelmeket (feleségével, majd egy belga csajjal), nagy találkozásokat (a banda tagjaival, a menedzserrel) mind-mind egy-egy jól beállított (csúnyábban: megcsinált) jelenetben láthatjuk. Bár a képi világ profi és szép (a 'szemcsés fekete-fehér' képi eljárás Antonra nagyon jellemző dolog), Anton nem tud kitörni a klipszemléletből, szépen egymásutánban jönnek a jelentblokkok, amiket simán le tud választani egymásról a néző. Dícséret jár viszont az arcok összeválogatásáért: amennyire fel tudtam mérni, az eredeti figurákhoz nagyon hasonlító színészeket sikerült bevonni a filmbe, Iant alakító Sam Riley játéka pedig kiemelkedik, bár a mezőny nem erős, illetve a film egyetlen nézőpontja végig őt követi. Legjobban a koncertjelenetek sikerültek: Riley teljes átéléssel utánozza Ian groteszk, epilepsziát imitáló (vagy éppen nem imitáló) színpadi mozgását, tekintete átszellemült és zavaros egyszerre. A rajongó néző itt úszik a boldogságban, végigfut az emberen a libabőr. Itt van egyben leginkább a film, akarom mondani, a jelenet.

A film bosszantó hibája viszont a katarzis hiánya, a banális és másodpercekre előre kiszámítható végkifejlet inkább gátja, mintsem katalizátora a drámának, mivel az nincs kellően előkészítve, egyszerűen csak megtörténik az öngyilkosság. A zene persze nagyon jó, a képek is azok minden sablonosságuk ellenére, csupán filmnek ez így kevés, sótlan, inkább egy Joy Division best of válogatás képi aláfestéssel, klasszul imitált koncertjelenetekkel, de a háttérről még mindig nem tudni meg szinte semmit, mivel  felületesen dolgozza fel azt. Ian ennél jobbat és többet érdemelt volna.

Címkék: control joy division ian curtis

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mofokarcsi.blog.hu/api/trackback/id/tr68707299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása