MOFOKARCSI

Zenét hallgat állandóan, aztán ír róla. Ha tetszik neki, meg is veszi. Azt mondják róla, kedves figura. Bár a darkelectro frontról jött, zeneileg szinte mindenevő és szereti az életet, sőt. Bulikban elöl, középen szokás őt keresni. Itt meg beszámol az élményeiről.

Ezt hallgatom

Címkék

30hz (1) 8 bites veretés (1) a38 (17) adjatok jegyet (1) airbound (1) alec empire (3) alex metric (2) ambient (2) analóg shit (1) annie nothingale (1) apoptygma berzerk (1) apparat (2) aquasky (1) arcade fire (1) ashbury heights (1) asobi seksu (1) atlas sound (1) autechre (1) a gonosz maga (1) a place to bury strangers (5) b52s (1) babyshambles (1) bahntier (1) balatoni nyár (2) balaton sound (4) barcelona (5) battles (2) bat for lashes (2) bauhaus (1) benestrophe (1) benny benassi (1) ben sharpa (1) berlin calling (1) beszámoló (1) blackfilm (1) black light burns (1) black strobe (3) bluebird (1) blues rock (1) bogo (1) booka shade (1) bose (1) bowery ballroom (1) brandt brauer frick (1) breakbeat (21) breakfastaz (1) brian eno (1) brisker & magitman (2) burial (2) busy p (1) cadik (2) casa de la musica (2) citadella (1) clark (4) cloud archive (1) coldcut (2) coldplay (1) coma & bones (1) contagion (1) control (1) corvintető (1) covenant (1) crystal castles (1) csapatás (1) cut copy (2) daft punk (1) darkwave (1) dave gahan (1) dead can dance (1) death disco (1) deerhunter (1) depeche mode (2) detritus (1) din [a] tod (1) dirty princess (1) disco3000 (1) divatdiktátorok (2) dj krush (2) dj swamp (1) does it offend you yeah? (1) drum&bass (1) drumattic twins (1) dubstep (2) ego (3) einstürzende neubauten (2) electric elephant (1) electric six (1) electro (1) electroclash (2) electronic substance abuse (1) electropop (1) elite force (1) érzelgős kicsit (1) evil nine (1) extrawelt (1) ezek dugnak (1) ezen behalsz (4) ez basic (1) fesztivál (8) filthy dukes (1) fischerspooner (1) fixmer/mccarthy (1) flogging molly (1) fm belfast (1) francia izé (1) freeland (1) fuksz (1) futurepop (3) general midi (1) girls and mathematics (2) glasvegas (1) gumipop (1) hangmás (1) harcsa veronika (1) haujobb (1) hazám (3) headscan (1) heartthrob (1) hip hop (2) house (7) hülyék (1) huoratron (1) hybrid (1) ian curtis (1) idm (4) ihm (1) indie (19) indie experimental disco shit (1) industrial (1) innerpartysystem (1) interpol (2) in strict confidence (1) ipar (7) itt a nyár (1) james holden (2) japán (1) jazz (3) jds (1) joy division (1) justice (3) k2 (4) kaki king (1) kamra (1) kék yuk (1) kerekerdő (1) kettőnégy (3) kistehén (1) klip (2) kloq (1) kraak end smaak (1) krafty kuts (4) kultiplex (2) laurent garnier (1) layo & bushwacka (1) lcd soundsystem (1) lee perry (1) london (7) m83 (1) machines dont care (1) madox (1) magyarok (1) magyar mtv (4) mainesthai (1) maps (2) matek house (1) matisyahu (1) matthew herbert (1) meat beat manifesto (2) mentallo & the fixer (1) merlin (11) metál (1) mgmt (2) midnight movies (1) mike patton (1) mindless self indulgence (1) mind dimension (1) mind in a box (1) minimal (1) mix (10) moderat (1) modest mouse (1) mokka cuka (5) momo (1) monolith (1) moog (1) morel (1) motor (4) moving units (1) mp3 lejátszó (1) mr. oizo (1) mstrkrft (1) muhaha (1) müpa (1) m cube (1) n&sk (1) nababe (1) naphold (2) nathan fake (2) nekem bejött (44) nem jött be (13) new wave (1) new york (10) nicola conte (1) nin (7) noise (2) oddatee (1) óriás (3) orishas (1) otto von schirach (1) outlook (1) pantha du prince (2) parasztok (1) parov stelar (1) paul kalkbrenner (1) pecsa (1) pendulum (1) peter bjorn & john (1) petrcane (1) petter (1) placebo (1) plaid (1) plastic shell (1) plump djs (9) primal scream (1) prodigy (1) proghouse (1) project pitchfork (1) psy (1) psychic tv (4) ragga twins (1) raoul sinier (1) raster noton (1) rázzad a segged (1) real your nature (2) rem (1) részegek (1) revl9n (1) ricardo tobar (1) roger rotor (1) rokkerek (1) rough trade (1) rush (1) saul williams (1) scorn (1) seun anikulapo kuti & egypt 80 felas band (1) shoegazer (3) sigur rós (1) sikztah (1) simian mobile disco (2) siriusmo (1) skandináv izé (1) slowdive (1) slyde (1) snowman (2) soap&skin (1) sonic area (2) soul (1) soulwax (1) soul of man (1) soundpool (1) soundtrack (1) soundwave (1) soviet (1) spindrift (1) stanton warriors (1) stateless (1) steven seagal (1) subscribe (1) subtle (2) synapscape (1) szép (7) sziget (6) sziget2008 (1) szintipop (5) szögelés (1) táncolj (1) terence fixmer (2) the b52s (1) the chemical brothers (2) the clonious (1) the cure (1) the end (1) the gaslamp killer (2) the heavy (1) the hidden cameras (1) the killers (1) the mercy cage (1) the notwist (1) the presets (1) the qemists (1) the raveonettes (1) the rogue element (1) the virgins (1) tiga (2) tim hecker (1) toob (1) torche (1) trafó (1) trance wave (1) trans am (2) trent reznor (4) tudjál németül (1) u2 (2) utolsó idők (1) vampire weekend (1) vandal (2) végre valami (3) veretés (6) video (2) világzene (1) vnv nation (2) volbeat (1) walkabout (1) waxdolls (1) working for a nuclear free city (1) yuksek (1) zaj (1) zúzzál (1)

Acélra szórt virgászirmok - Einstürzende Neubauten @ A38

mofokarcsi 2008.04.17. 09:53

Többek közt a fenti instrumentum is megszólalt tegnap az Artemovszk 38 hajón az industrial egyik, máig aktív, legendás hírű együttesének előadásában. Blixáék produkcióját több oldalról megközelítve lehet értékelni: azok, akik láthatták az előző, szintén A38-as koncertet, többnyire gyengébbnek ítélték meg a mostanit. Azok, akik brutális agymosást vártak (mert bizonyosan voltak ilyenek), csalódottan távozhattak. Ám azok, akik egy: átlátják a zenészkollektíva életművét, és / vagy kettő: most voltak először EN koncerten, nos, ők biztosan pozitív élményekkel tértek haza.

Idegességgel vegyes izgatottsággal loholtam a hajó felé, mivel nem tudtam a 21 órás hivatalos kezdésre megérkezni, azt pedig tudtam, hogy az EN nem fog sokat késlekedni. 21:45-re sikerült megérkeznem, a hajó gyomra zsúfolásig tele volt már, szinte moccanni alig lehetett, a zenekar már javában játszott, Blixa fojtott hangon énekelt, a levegőt pedig áthatotta valami tömény, nehéz jelenlét. Színpaddal szemből nézve balközépen sikerült elhelyezkednem, közel a falhoz (végül a falnál), innen egész jól beláthattam az eseményt. Két dolog tűnt fel elsőre. Egy: az EN ezúttal nem zúzni fog, hanem inkább ambientes, hangulatfestő, érzékeny előadásmódban játszik, kevesebb fémmel és több szintetizátorral. Kettő: a közönséget úgy látszik ez megosztotta. Ugyan szinte mindenki kitartott végig (ami 23:45kor jött el), nem lehetett nem észrevenni az állandó csevegést, a zajongást hátul. Voltak, akik mattrészegen óbégattak baromságokat, illetve, nagy vagányt játszva magyarul sértegették a bandát, meg röhögtek össze-vissza. Csodálom, hogy nem tették ki ezeknek a szűrét, de ha ezt a speedupozó, bazmegelő, kurvajóvoltálozó csürhét leszámítjuk, viszonylag normális közeg volt jelen.

Ideje hát, hogy rátérjek az EN zenéjére, amely - egyszerre meglepő mód és mégis, számítani lehetett rá -, lassan hömpölygött a maga útján, az ütősszekcióval meg-megtörve, néha felgyorsítva, felerősítve, de leginkább felzaklatva. Az élményt többnyire tisztán, szépen, kellő erővel adta vissza az A38 hangtechnikája és hangmérnöke (e szakmáról mindig megfeledkeznek az emberek, pedig a jó technika is néma hozzáértő kezek nélkül - az ilyen jellegű előadások meg aztán igazi kihívást jelentenek és úgy isten igazából csakis világlegjobb és annál még eggyel jobb technikával érdemes megszólaltatni őket. Ezzel mondjuk nem kicsit áll szemben a pletyka, miszerint az együttes valósággal kiborult a rendelkezésre álló cuccoktól). A hangulat szinte végig nagyon komor és komoly volt, Blixa monológjai pedig még akkor is feltörték a lélek burkait, ha nem is értett belőle mindent a tisztelt publikum (német nyelvismeretem, már ami megmaradt, azért segített). Blixa egyébként elképesztően jó frontember benyomását keltette: teljes beleéléssel énekelt, vagy sikítozott hátborzongó hangon, ha pedig beszélt, az ember nem tudta levenni róla a szemét. A számok közötti szüneteket kitöltötte, még viccelődött is, illetve szorgalmasan reklámozta új kiadványaikat, amelyeket - és ezt mindig kiemelte -, meg lehetett vásárolni a merch pultban a koncert után, még az aktuális fellépés anyagát is. Volt, aki ezen jókat derült, engem nem zavart: az EN ugyanis kizárólag rajongói támogatásokból tartja fenn magát, minden egyes új kiadvány izzadságos munka és nagy anyagi áldozatok eredményeként jön létre. Abban viszont egészen biztos vagyok, hogy a hangszerkészítést nem elsősorban anyagi okokra vezethetjük vissza. Egyszerű, mégis elképesztő kreativitást sugalló hangkeltő eszközöket fedeztem fel a színpadon (még fúrógép is volt), ezeket persze többnyire ütötték-vágták, egy esetben pedig döntötték: adott pillanatban egy halom alumíniumrudat öntöttek a padlóra vagy 2,5 méter magasból egy jókora billenthető edény segítségével, az esésből fakadó zörejek pedig, fura ezt leírni de, elhatottak a szívig. Azt hiszem, a szívhez szóló kifejezéssel írhatom le legpontosabban az egész performansz lényegét és hatását, a végére én egészen elérzékenyülve támaszkodtam a falnak, annyira átjött Blixa és csapata előadásmódja. Ekkor döbbentem rá arra is (újra csak), hogy az industrial nem (csak) a keménység zenéje, hanem a lehető legtörékenyebb dolgok egyike abban a hideg, kemény világban, amit - a maga módján - ellenpontozni igyekszik oly lázasan. Előkerültek új felvételek és nagyon régiek egyaránt, például egy 1982-es darab, amit, Blixa beszámolója szerint, mostanában találtak meg az archívumukban és komplett dalt csináltak belőle, amelyben régi önmagával beszélget. Kész dalt írtak abból az improvizációból is, ami még a múltkori A38-as fellépésen hangzott el, óriási katarzist okozva akkor is, most is. Kétszer volt ráadás, mindkettő szinte külön blokként, előadásként működött. Az első ráadást egy rendkívül szép darabbal indították, a színpadképet pedig rózsaszirmok szórásával tették teljessé. Utána vidámabb blokk következett, a zenészek itt már folyamatosan vigyorogtak egymásra és a közönségre. A második ráadás volt a legizgalmasabb: Blixa előrántott egy zsákot, amiben kártyák voltak (600 db?). A kártyákra különféle instrukciók voltak felírva (például hangszerek nevei, előadásmód megnevezése, stílus, illetve egyéb, önmagában értelmetlennek ható szavak is, például: zöldség). Ebből húzott mindenki hármat, aztán pár perc után nekiláttak imprózni közösen az utasítások szerint. Lehet, hogy önmagában, komolyan véve nem volt annyira zseniális az eredmény, de a teljesen összecserélt zenészek látványa és játéka rendkívül szórakoztató volt, a közönség végre nevetgélt és nagyon örült, akárcsak a zenészek. A végén mindenki felolvasta, mi volt a kártyáján, ezzel még nagyobb derültséget okozva. A zöldség kétszer került elő: először Blixa elmesélésében, amikor egy előző fellépés alkalmával a zöldségekhez kellett énekelnie, másodszor pedig ezen az estén, amikor is az áldozat a szintibillentyűk nyomkodása közben evett zöldséget, folyamatosan (hogy tényleg zöldséget-e azt a helyemről nem láttam, de a mozdulatsor megvolt). Végül, amint említettem volt, 23:45-kor véget ért a koncert, a közönség lágy hegedűszó kíséretében oszolhatott.

Címkék: a38 ipar einstürzende neubauten nekem bejött

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mofokarcsi.blog.hu/api/trackback/id/tr78429505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VividFluxury · http://vividfluxury.blogspot.com 2008.04.17. 16:53:19

Ha jól emlékszem, a szintis csávó szeletelt paprikát (pirosat és zöldet) evett, bár én sem voltam olyan közel a színpadhoz.
A koncert alatt többször fülig ért a szám, vagy épp csukott szemmel figyeltem a zörejekre. A közönség miatt meg nem egyszer szégyelltem magam.

Jó kis beszámoló lett!
süti beállítások módosítása